Przepisy ruchu drogowego w Wielkiej Brytanii różnią się znacząco od tych w Polsce. Na czym polegają główne różnice? Przekonacie się o tym poniżej! Oczywiście ruch lewostronny to najważniejsza zmianao której większość z nas już wie. Warto jednak w pełni zapoznać się z aspektami brytyjskiego prawa drogowegoTak żeby tamtejsze drogi nie miały przed Nami żadnych tajemnic. Zapraszamy serdecznie do lektury!

Spis treści

Przepisy ruchu drogowego w Wielkiej Brytanii

Przepisy ruchu drogowego w Wielkiej Brytanii dla niewtajemniczonych w tym temacie, mogą wydawać się całkowicie nielogiczne. Przykładowo będąc na skrzyżowaniu równorzędnym żadnemu kierowcy nie przysługuje tzw. zasada pierwszeństwa. Na polskich drogach obowiązuje “zasada prawej ręki”, w której uczestnik ruchu po naszej prawej jedzie jako pierwszy. Olbrzymie zdziwienie może wywołać fakt, że poruszając się autostradą nie możemy stawiać trójkąta bezpieczeństwa za naszym pojazdem. Większość wykroczeń ujętych w literze polskiego prawa, w UK kwalifikuje się jako przestępstwo. Klasyczny przykład stanowi samo niezatrzymanie się do kontroli przeprowadzonej przez funkcjonariuszy Policji, bądź innych uprawnionych organów. Bez względu na okoliczności, jakie towarzyszyły danej sytuacji. Jeśli sądzicie, że przepisy ruchu drogowego w UK to gruba przesada, to poczekajcie, aż dowiecie się wszystkiego w tym temacie!

Jak rozpocząć? Dla wielu kierowców początkiem przygody z brytyjskimi drogami jest kupno samochodu w UK.

Przestrzeń dla Twojej reklamy!

Dopuszczalne prędkości

Jak przedstawiają się maksymalne prędkości w Wielkiej Brytanii? Samochody osobowe w zabudowanym obszarze mogą osiągnąć prędkość max. 48km/h, czyli około 30 mph (miles per hour – mile na godzinę). Dla odmiany w Polsce, w zależności od oznaczenia na danej drodze, czy też pory dnia jest to 50-60km/h. Czyli 31/37,5 mph. Porównując powyższe wartości możemy stwierdzić, że różnice polskich, a brytyjskich prędkości jakie mogą rozwinąć kierowcy są znikome. Zgoła inaczej sytuacja ta wygląda, kiedy korzystamy z autostrad, gdyż Brytyjczycy mają jedne z najmniejszych limitów w całej Europie. Mianowicie jedynie 112 km/h (70 mph). Dla porównania, na polskich autostradach można rozpędzić się aż do 140km/h. Natomiast szybciej pojedziemy w terenie niezabudowanym, na trasach jednopasmowych. A dokładnie 96 km/h (60 mph), zaś w Polsce nieco mniej – 90 km/h.

Uwaga! Każdy kierowca na Wyspach Brytyjskich powinien wiedzieć, że podstawą są numery alarmowe w UK.

Znaki drogowe w Wielkiej Brytanii

Tak, jak w każdym innym kraju, tak i tutaj znaki drogowe regulują przepisy ruchu drogowego w Wielkiej Brytanii. Nie są jednakże takie same, jak na polskich drogach. Przykładowo, okrągły biały znak z czarną przekątną linią to informacja o obowiązywaniu krajowego ograniczenia limitu prędkości. Takie samo oznaczenie na polskich drogach oznaczałoby koniec wszystkich zakazów. Brytyjski kodeks drogowy – The Highway Code, który wyjaśnia wszelkie zasady bezpieczeństwa na drogach, uwzględnia dwa rodzaje znaków: zakazu i nakazu. Pierwsze, czyli zakazu to koła o białym kolorze wraz z obwódką koloru czerwonego. Odpowiadają one polskim znakom zakazu. Odmienną formą znaków są niebieskie koła wraz z białą linią obwódki, mówiące o tym, jak powinniśmy zachować na drodze. Są one równoważnikiem polskich znaków nakazu.

Znaki drogowe w UK

Znaki ostrzegawcze UK

Ważny rozdział w kontekście znajomości znaków drogowych odgrywają też znaki ostrzegawcze. Te zaś przybierają kształt białych trójkątów z czerwonym kolorem obwódki. W Polsce funkcję tych znaków pełnią żółte trójkąty z obwódkami barwy czerwonej. Co ciekawe, znaki malowane na brytyjskich drogach zwykle nie stawia się także w formie znaków pionowych. A jak już jesteśmy przy tych poziomych. Żółta kratka przy skrzyżowaniu informuje nas, że w tym miejscu nie ma możliwości zatrzymania się. Dzięki temu uniknie się blokady skrzyżowania w chwili zmiany świateł. Jedna linia koloru żółtego umieszczona z boku jezdni to informacja o zakazie postoju na czas określony. Oczywiście według odpowiadającego mu stojącego znaku pionowego. Podwójna linia koloru żółtego mówi nam o zakazie postoju na całej długości drogi.

Ponadto pojedyncza linia koloru czerwonego namalowana przy krawędzi jedni to znak zakazu zatrzymywania się w tym miejscu. Na dany okres czasu. Dwie takie linie to już definitywny zakaz postoju. Oprócz tego warto pamiętać, aby nie stawać na czerwonym albo zielonym polu z symbolem roweru tuż przed skrzyżowaniem. Dlaczego? Dlatego, że jest to miejsce dla rowerzystów. Wówczas mogą wysunąć się przed światła, gdy następuje sygnalizacja świetlna świeci się jeszcze na czerwono.

Ważne! Przyjechaliście na Wyspy i przepisy ruchu drogowego w UK to dla Was czarna magia? Warto wybrać się w takim wypadku na naukę jazdy w UK.

Światła drogowe

W Anglii konieczność jazdy z włączonymi światłami obowiązuje wówczas, gdy widoczność spada poniżej 100 metrów naprzód. U Nas z kolei światła mijania musimy mieć włączone zawsze. Ciekawostką jest też, że w porze nocnej w nie trzeba włączać świateł mijania, kiedy znajdujemy się na obszarze zabudowanym. Czyli takim, gdzie występują drogi oświetlone światłem z lamp ulicznych. Jedyne światła, jakie musimy uruchomić to światła postojowe oraz podświetlenie tablicy rejestracyjnej.

Czy wiedzieliście, że? Oświetlenie naszego pojazdu musi być sprawne, aby przejść tzw. MOT – co to jest?

Darmowe ogłoszenia w UK

Zapięcie pasów bezpieczeństwa

Podejście do kwestii pasów bezpieczeństwa jest tutaj o wiele bardziej restrykcyjne aniżeli w Polsce. Nie ma tutaj wyjątków od reguły, nawet dla kobiet w ciąży czy pasażerów z tyłu. Dla odmiany, w Polsce kobiety z widoczną ciążą nie muszą zapinać pasów. Kiedy pasażerami są dzieci poniżej 12-ego roku życia nie mające więcej niż 1,35 m wzrostu, to używa się stosowne foteliki. Dedykowane podkładki dla dzieci także się sprawdzą. Podobne kryteria dotyczące pasów bezpieczeństwa przyjęto w Polsce, a jedyną różnicą jest limit wzrostu, który wynosi 1,50 m.

Jak ubezpieczyć i zaoszczędzić? Sprawdźcie, gdzie najkorzystniej nabyć najtańsze ubezpieczenie auta w UK.

Promile w UK

Jeżeli informacje, które przeczytaliście powyżej są dla Was zaskoczeniem, to radzimy mocno się trzymać. W Anglii i innych krajach Brytyjskiej Wspólnoty dopuszcza się jazdę po spożyciu alkoholu. Pod warunkiem, że jego poziom we krwi kierowcy nie przekracza 0.8 promila. Oczywiście nie należy brać tego dosłownie i zdecydowanie rekomenduje się jazdę na trzeźwo. W Polsce jazda po spożyciu alkoholu to przestępstwo!

Porada: W sytuacji, kiedy jesteśmy po wypiciu alkoholu, a musimy jechać autem, wybierzmy alternatywne rozwiązanie, jakim jest BlaBlaCar w UK.

Punkty karne w UK

Na sam koniec zostawiamy temat, który niejednemu kierowcy spędza sen z powiek i to nie tylko w UK. Mowa rzecz jasna o systemie punktów karnych w UK, który niestety jest dość surowy. Jeżeli nasz licznik przekroczy 6 punktów, a prawo jazdy w Anglii posiadamy przez rok lub mniej, to automatycznie tracimy je. W przypadku kierowców z większym stażem niż rok czasu, do zabrania dokumentu uprawniającego do jazdy wystarczy 12 punktów karnych. W Polsce trzeba mieć odpowiednio 20 i 24 punkty, by je stracić.

Do tego punkty karne zachowują ważność aż przez 3 lata, a nie tak jak w Polsce – rok. Nawet gdy nieznacznie przekroczymy prędkość, to i tak otrzymamy minimum 3 punkty karne. Dochodzi do tego też mandat w wysokości co najmniej 60 GBP. Jazda na “łysych” oponach również jest nielegalna, a za każdą z nich przysługują 3 punkty karne. Tak więc, gdy wszystkie cztery są łyse, to nasz rozbrat z “prawkiem” może potrwać niestety aż kilka miesięcy. Poza tym, pojazdy w UK mogą mieć opony z odmienną rzeźbą bieżnika na tej samej osi. W Polsce musi być ona taka sama.

Co zrobić w przypadku awarii? Odpowiedzią na to ważne pytanie jest tzw. Breakdown Cover – co to jest?

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.